News
Լրահոս
News
Երեքշաբթի
Ապրիլ 16
Տեսնել լրահոսը

Մահմեդական մի երկիր, որը ձգտում է դեպի իսլամական աշխարհ, թե դեպի Եվրամիություն ձգտող աշխարհիկ պետություն: Դժվար է կոնկրետ պատասխան տալ այս հարցին, որովհետեւ կարծես, թե թուրքերը նույնպես չգիտեն սրա կոնկրետ պատասխանը: Բայց մի բան ժամանակակից Թուրքիայի իշխանությունները հաստատ գիտեն: Ներկայիս Թուրքիայի ներքուստ իսլամիստական ուղղվածություն ունեցող «Արդարություն եւ զարգացում» իշխող կուսակցությունը ժողովրդավարություն, մարդու իրավունքների պաշտպանություն եւ այլ կարգախոսներով ձգտում է Թուրքիան տանել դեպի Եվրամիություն: Սակայն թուրքական ընդդիմությունը եւ զինվորականությունը շարունակում են մեղադրել իշխող կուսակցությանը, որ երկրում խրախուսվում են իսլամական բարքերը, եւ երկիրը գնում է իսլամականացման ճանապարհով:

Իհարկե, ամեն ինչ այդքան հեշտ չէ, Թուրքիայի կառավարող իսլամիստական ուղղվածության «Արդարություն եւ զարգացում» կուսակցությունը, զգում է իր հետեւում աշխարհիկ կարգերի «երաշխավոր» զինվորականության եւ ընդդիմադիր կուսակցությունների շունչը: Սակայն ներկայումս իրավիճակը նախկինից տարբերվում է: Զինվորականությունը կարծես չի կարող կրկնել 1960, 1971, 1980, 1997 թվականների սցենարները: Դա ունի իր պատճառները: Պատճառներից մեկն այն է, որ թուրքական հասարակության մի հատվածը արդեն հոգնել է զինվորական հեղաշրջումներից, դրանից հետո տեղի ունեցող արյունալի դատաստանից եւ աջակցություն ցույց չի տալիս զինվորականության մի հատվածի կողմից իսլամականացման դեմը առնող ենթադրյալ նախագծերին: Սրա պատճառներից մեկն էլ այն է, որ իսլամիստական ուղղվածության իշխող «Արդարություն եւ զարգացում» կուսակցությունը հմտորեն համադրում է ժողովրդավարությունը եւ իսլամը եւ, ինչպես ցույց են տալիս վերջին մի քանի տարվա ընտրությունների արդյունքները, թուրքական հասարակությունում նկատվում են իսլամականացման միտումներ: Եւ քանի որ, թուրք հասարակության մեջ իսլամական կուսակցություններին տրվող քվեները բարձր տոկոս են կազմում, այդ հանգամանքը ստիպում է զինվորականությանը ավելի զգույշ լինել: 2002 թվականից իշխանության գլուխ անցած «Արդարություն եւ զարգացում» կուսակցության երկրի տնտեսությունը վերականգնելու, կոռուպցիայի մակարդակը իջեցնելու, մարդու իրավունքների պաշտպանությունը բարելավելու, ազգային փոքրամասնությունների իրավունքը հարգելու ուղղությամբ ջանքերը լավագույնս գնահատվեցին թուրքական հասարակության կողմից: Թուրքիայում 2002 թվականից այս կողմ տեղի ունեցած ընտրություններից հետեւում է, որ թուրքական հասարակությունը վստահում է իշխանությանը: Սակայն սա չի նշանակում, որ թուրք հասարակությունը հալած յուղի պես ընդունում է երկիրը իսլամականացման ուղով տանելու գաղափարը: 2002 թվականի խորհրդարանական ընտրություններում իսլամական ուղղվածության համբավ ունեցող «Արդարություն եւ զարգացում» կուսակցության ջախջախիչ հաղթանակը Արեւմուտքում սկզբնական շրջանում եւս անհանգստության առիթ տվեց: Ինչպես ցույց տվեց ժամանակը, Արեւմուտքը վստահեց «Արդարություն եւ զարգացում» կուսակցությանը եւ Թուրքիայի Եվրամիություն մտնելու շուրջ բանակցությունները շարունակվում են:

Մի քանի դար Օսմանյան կայսրությունը համարվել է իսլամական աշխարհի ազդեցիկ կենտրոններից մեկը: Իսլամը կարեւոր դեր էր խաղում Օսմանյան կայսրության քաղաքականության եւ զարգացման մեջ: Սակայն ժամանակի հետ իսլամական սկզբունքները սկսեցին արգելակել կայսրության առաջընթացը: 19-րդ դարը Օսմանյան կայսրությունում սկսվեց «թանզիմաթյան ժամանակաշրջանով»: Այդ ժամանակ Եվրոպայից որոշ չափով փոխառվեցին պետական կառավարման փորձը եւ իրավական համակարգի գործառույթներ: Օսմանյան կայսրության փլատակներից Մուսթաֆա Քեմալ աթաթուրքի կողմից ստեղծված Թուրքիան 1923 թվականին հռչակվեց աշխարհիկ պետություն: 1924 թվականին թուրքական խորհրդարանը վերացնելով խալիֆայությունը, որոշում է ընդունում դպրոցը առանձնացնել կրոնից: Այսինիքն, բոլոր դպրոցները, այդ թվում կրոնական դպրոցները, ենթարկվեցին ազգային կրթության նախարարությանը: 1928 թվականին Թուրքիայի սահմանադրությունից հանվեց այն կետը, ըստ որի Թուրքիայի պետական կրոնը իսլամն է:

Աշխարհիկ Թուրքիային լուրջ մարտահրավերներ նետեց 1950 թվականին Թուրքիայում խորհրդարանական մեծամասնություն ստացած Դեմոկրատական կուսակցությունը: Դեմոկրատական կուսակցությունը, երկրի ղեկը վերցնելով իր ձեռքը, սկսեց աջակցել հետադիմական ուժերի գործունեությանը: Նրանց գաղափարախոսական պայքարի ձեւերից մեկն էր կրոնական մոլեռանդության տարածումը: 1950 թվականի հունիսին Թուրքիայի խորհրդարանը ընդունեց օրենք Ղուրանն արաբերեն ընթերցելու մասին: Կրոնի դասավանդումը տարրական եւ միջնակարգ դպրոցներում դարձավ պարտադիր, վերականգնվեցին իմամներ եւ մոլլաներ պատրաստող դպրոցները: Թուրքիայում սկսվեց նոր մզկիթների կառուցումը եւ հների նորոգումը՝ պետական միջոցների հաշվին: Այս ամենը երկար չտեւեց, քանի որ 1960 թվականի մայիսի 27-ին տեղի ունեցավ ռազմական հեղաշրջում: Դրանից հետո Թուրքիայում կրկին վիճակը չկայունացավ եւ 1971 թվականին հետեւեց երկրորդ ռազմական հեղաշրջումը: Սակայն երկրում 1970-ականների վերջում տիրող տեռորը եւ ազգայնականների սանձարձակ գործողությունները ստիպեցին զինվորականներին դիմել հերթական ռազմական հեղաշրջման: Այն տեղի ունեցավ 1980 թվականի սեպտեմբերի 12-ին՝ Թուրքիայի գլխավոր շտաբի պետ Քենան Էվրենի գլխավորությամբ։ Դրանից հետո Քենան Էվրենը ընտրվեց Թուրքիայի հանրապետության նախագահ: Ներկայումս 91 ամյա Քենան Էվրենի գլխին սեւ ամպեր են կուտակված: Թուրքիայի հանրապետության հիմնադիր Մուսթաֆա Քեմալ աթաթուրքի կողմից ստեղծված եւ ներկայումս ընդիմություն հանդիսացող Ժողովրդա-հանրապետական կուսակցության նախագահ Դենիզ Բայքալը հայտարարել է, որ սկսելու է նախապատրաստել դատական գործընթաց՝ դատելու 1980 թվականի սեպտեմբերի 12-ի հեղաշրջման մասնակիցներին, այդ թվում հեղաշրջման կազմակերպիչ Քենան Էվրենին: Դրա պատճառը հանդիսացել է 2009 թվականի հունիսի 12-ի «Taraf» թերթում տպագրած ենթադրյալ «Ֆունդամենտալիզմի դեմ պայքարի ծրագիրը», կազմված գլխավոր շտաբի հատուկ վարչության կողմից, որով նախատեսվում էր վերացնել իշխող «Արդարություն եւ զարգացում» կուսակցությունը եւ Գյուլենի իսլամական միությունը:

1982 թվականին ընդունված սահմանդրությունը կրկին վերահաստատեց աշխարհիկության սկզբունքը, ըստ սահմադրության 24-րդ կետի՝ ցանկացած ոք ունի խղճի ազատություն։ Հավատքը, կրոնական համոզմունքները, աստծուն ծառայելը եւ կրոնական ծեսերը պետք է լինեն ազատ: Ոչ ոքի չեն կարող ստիպել ընդունել որեւէ կրոն կամ պարտադրել մասնակցելու ինչ-որ կրոնական արարողության: Ոչ ոքի չեն կարող դատել իր կրոնական համոզմունքների համար:

Իսկ սահմանադրության 10-րդ կետի համաձայն, Թուրքիայում բոլորը օրենքի առաջ հավասար են՝ անկախ լեզվից, ռասայից, աշխարհայացքից, սեռից, քաղաքական կողմնորոշումից, փիլիսոփայական հայացքներից, կրոնական պատկանելիությունից:

Թուրքիայում իսլամական տրամադրությունները կրկին սկսեցին գերիշխել 90-ականներին: Այդ ժամանակ իսլամիստական «Բարօրություն» կուսակցության անդամների թիվը անցել էր 2 միլիոնից: 1994 թվականին «Բարօրությունը» տեղական ինքնակառավարման մարմինների ընտրություններում հաղթեց, իսկ հաջորդ տարի խորհրդարանական ընտրություններում գրավեց առաջին տեղը: Արդեն 1996 թվականին իսլամիստական «Բարօրություն» (Refah) կուսակցության առաջնորդ Նեջմեթին Էրբաքանը սկսեց ղեկավարել կոալիցիոն կառավարությունը: Նա շատ արագ ձեռնամուխ եղավ Թուրքիային աշխարհիկ ուղուց շեղելուն: Էրբաքանի գործունեությունը խափանելու համար 1997 –ին Թուրքիայի գլխավոր շտաբ է դիմում Թուրքիայի նախագահ Սուլեյման Դեմիրելը՝ պատճառաբանելով , որ Էրբաքանը լուրջ վտանգ է ներկայացնում աթաթուրքի հռչակած Թուրքիայի աշխարհիկ կարգերին: 1997 թվականին, զինվորականության ճնշման տակ Էրբաքանը հեռանում է պաշտոնից: 1998 թվականին Թուրքիայի սահմանադրական դատարանը լուծարում է «Բարօրություն» կուսակցությունը: 4-ամսյա կալանքի է ենթարկվում նաեւ Ստամբուլի այն ժամանակվա քաղաքապետ, «Բարօրություն» կուսակցության առաջնորդներից Ռեջեփ Թայեփ Էրդողանը՝ իսլամիստական հայացքների համար: Նրան դատապարտում են այն բանի համար, որ հրապարակայնորեն կարդում է ծայրահեղ իսլամիստական ոգով գրված իր հետեւյալ բանաստեղծությունը. «Մզկիթները մեր զորանոցներն են, մինարեթները մեր սրերն են, գմբեթները մեր սաղավարտներն են, իսկ հավատացյալները մեր զիվորներն են»:

«Բարօրություն» կուսակցության հիմքի վրա ստեղծվեց «Առաքինություն» (Faziliet) կուսակցությունը: 1999 թվականին Ռեջեփ Թայեփ Էրդողանը, Աբդուլահ Գյուլը այս կուսակցության այլ անդամներ, որոնք կողմ էին բարեփոխումներին, դուրս եկան Էրբաքանի կուսակցությունից: Նրանք ստեղծեցին «Արդարություն եւ զարգացում» կուսակցությունը: Սահմանադրական դատարանի կողմից արգելվեց նաեւ «Առաքինություն» կուսակցությունը, որի անդամների մի մասը միացավ Էրդողանի կուսակցությանը, իսկ մյուս մասը միավորվեց «Երջանկություն» (Saadet) կուսակցության շուրջ: Եւ, ինչպես ցույց տվեց ժամանակը, հենց Էրդողանի կուսակցությունը դարձավ 2002 թվականի խորհրդարանական ընտրությունների անակընկալ հաղթողը: «Արդարություն եւ զարգացում» կուսակցությունը 2002 թվականին հավաքեց մոտ 35 տոկոս ձայն: Կուսակցության առաջնորդ Ռեջեփ Թայեփ Էրդողանը հայտարարեց, որ Թուրքիան շարունակելու է զարգանալ աշխարհիկ ճանապարհով: Էրդողանին հաջողվեց հավաքել թե իսլամական ուղուն հետեւողների, թե այլ ընդիմադիր կուսակցությունների ընտրազանգվածի ձայները: Այս հաղթանակը պայմանավորված էր նաեւ նրանով, որ տվյալ կուսակցությունը մասնակից չեր եղել վերջին տարիների քաղաքական կյանքին, հետեւաբար առկա տնտեսական եւ քաղաքական ձախողումների համար պատասխանատու չէր: «Արդարություն եւ զարգացումը» շարունակեց իր հաղթարշավը: Ամեն դեպքում, ինչպես ցույց են տալիս ընտրությունների արդյունքները, թուրքական հասարակության մեջ նկատվում են իսլամականացման զարգացումներ: 2004 թվականի տեղական ինքնակառավարման ընտրություններում Արդարություն եւ զարգացում կուսակցությունը հավաքեց 43 տոկոս: Այն արդեն 2007 թվականի խորհրդարանական ընտրություններում հավաքեց 47 տոկոս ձայն: Սակայն արդեն 2009 թվականի մարտի 29-ի տեղական ինքնակառավարման ընտրություններում ԱԶԿ-ն հավաքեց 39 տոկոս, շատ ավելի քիչ, քան սպասում էին ԱԶԿ-ի առաջնորդները: Այս հանգամանքը կապվում էր նաեւ 2008-ի աշնանից տիրող տնտեսական ճգնաժամի հետ, ինչի պատճառով թուրքական հասարակությունը իր բողոքն էր հայտնել իշխանությանը: Հետաքրքիր է այն հանգամանքը, որ «Արդարություն եւ զարգացում» կուսակցությունը չնայած իսլամիստական է, նրան ընդունում են միեւնույն ժամանակ որպես արեւմտամետ ուժ: Շատ փորձագետների ենթադրությունները, որ «Արադարություն եւ զարգացում» կուսակցությունը երես կթեքի Եվրոպայից, չիրականացավ: Էրդողանը ակտիվ աշխատանքներ է տանում Եվրամիությանը անդամակցելու համար: Էրդողանի իշխանության գալու ժամանակ Թուրքիան գտնվում էր քաղաքական եւ տնտեսական ճգնաժամի մեջ: Նրան հաջողվեց կարճ ժամանակահատվածում կանգնեցենել թուրքական լիրայի ավանդական արժեզրկումը եւ ապահովել տնտեսության կայուն աճ: Նույնիսկ տնտեսության մեջ իրականացրած բարեփոխումները քննադատվեցին: Անգամ մասնագետները կասկածանքով էին վերաբերվում Թուրքիայի տնտեսության այս արագընթաց վերելքին, կապելով այն արաբական աշխարհից Թուրքիա մուտք գործող կասկածելի գումարների հետ, որոնք միլիարդավոր դոլարներ են կազմում: Ավելորդ չէ հիշեցնել, որ Թուրքիայի ներկայիս նախագահ Աբդուլահ Գյուլը 1980- ականներին աշխատել է Սաուդիան Արաբիայի զարգացման բանկի մասնաճյուղում:

ԱԶԿ-ի ղեկավարած տարիները բացի տնտեսական կայուն վիճակից, աչքի ընկան նաեւ քաղաքական որոշակի կայունությամբ: Սակայն պետք է հիշել, որ 2008-ին թուրքական հասարակության եւ աշխարհի ուշադրությունը սեւեռված էր Թուրքիայի սահմանադրական դատարանի որոշմանը: Թուրքիայի գլխավոր դատախազը դիմել էր սահմադրական դատարան՝ փակելու «Արդարություն եւ զարգացում» կուսակցությունը եւ մի շարք կուսակցականների, որոնց թվում էր ԱԶԿ-ի առաջնորդ Թուրքիայի վարչապետ Ռեջեփ Թայեփ Էրդողանը, Թուրքիայի նախագահ Աբդուլահ Գյուլը, 5 տարով արգելելու զբաղվել քաղաքականությամբ, քանի որ նրանք երկիրը շեղում են աշխարհիկ ուղուց եւ տանում իսլամականացման: Սահմանադրական դատարանը գլխավոր դատախազի հայցը մերժեց եւ որոշեց չփակել ԱԶԿ-ն:

Էրդողանի իշխանությանը լուրջ անհանգստություն է պատճառում «Էրգենեկոնի» գործը: Իսլամիստական ուղղվածության իշխող «Արդարություն եւ զարգացում» կուսակցության դեմ դավադրություն կազմակերպելու մեղադրանքով «Էրգենեկոնի» գործի շրջանակներում ամբողջ Թուրքիայում իրականացվել է մոտ 200 ձերբակալություն: «Էրգենեկոնը» ենթադրյալ ահաբեկչական ընդհատակյա կազմակերպություն է, որը նախատեսել էր տապալել գործող իշխանությանը եւ իրականցնել հեղաշրջում: Թուրքական մամուլում հրապարակված տեղեկությունների համաձայն «Էրգենեկոնում» նախատես էին սպանել նաեւ Պոլսո հայոց պատրիարք Մեսրոպ Մութաֆյանին եւ Սեբաստիայի հայ համայնքի ղեկավարին, Թուրքիայի վարչապետ Էրդողանին եւ այլն: «Էրգենեկոնի» գործով երկրորդ դատավարությունը դեռ չսկսած թուրքական «Taraf» թերթում հունիսի 12-ին հրապարակվեց ենթադրյալ մի փաստաթուղթ՝ Թուրքիայի գլխավոր շտաբի հատուկ վարչության կողմից նախապատրաստված «Ֆունդամենտալիզմի դեմ պայքարի ծրագիր» անվամբ: Այն նախատեսում էր «Արադարություն եւ զարգացում» կուսակցության եւ Գյուլենի վերացման ծրագիրը: «Արդարություն եւ զարգացում» կուսակցության մասով ամեն ինչ պարզ է, իսկ ո՞վ է Գյուլենը։

Էրզրումում ծնված Ֆեթհուլահ Գյուլենը իսլամական շարժման ղեկավար, հոգեւոր քարոզիչ եւ փիլիսոփա է: Գյուլենի շարժումը համարվում է «Արդարություն եւ զարգացում» կուսակցության կրոնական հենքը: Ֆեթհուլահ Գյուլենի շարժումը Թուրքիայի ամենազդեցիկ իսլամական շարժումն է եւ գործում է նաեւ երկրի սահմաններից դուրս:

Իր կազմավորման սկզբնական շրջանում այն սոցիալական շարժում էր, իսկ արդեն 90-ականներին վերածվեց իսլամական-սոցիալական խոշոր շարժման: Գյուլենի հակառակորդները համարում են, որ այդ շարժումը սպառնալիք է աշխարհիկ Թուրքիայի համար, քանի որ Գյուլենը հետամուտ է իսլամական գաղափարների: Սակայն Գյուլենը համարվում է չափավոր իսլամի կողմնակից, քանի որ նա գտնում է, որ իսլամը համատեղելի է արդիականության հետ: Ֆեթհուլահ Գյուլենը նշում է, որ ներկայիս մահմեդական աշխարհում գերակշռող իսլամական մշակույթը քաղաքական ասպարեզում գոյակցում եւ համագործակցում է ժողովրդավարական ձեւերի հետ եւ այդ մոդեռնացման եւ ժողովրդավարացման կոնցեպցիան չի նշանակում վերջնական արեւմտականացում: Նրա կարծիքով արեւմտյան քաղաքակրթությունից պետք է փոխառնել այն, ինչը օգտակար է եւ հնարավոր է կիրառել իսլամականի հետ:

2002 թվականին իշխանության գալուց հետո Էրդողանի քաղաքական գիծը ուղղվեց դեպի Եվրոպա եւ Ամերիկա: Սակայն դրա հետ մեկտեղ աչքաթող չարվեց իսլամական աշխարհը: Էրդողանի կառավարությունը շարունակում է զարգացնել բարեկամական հարաբերությունները իսլամական երկրների հետ: Այս համատեքստում Էրդողանը գտնում է, որ Թուրքիան պետք է կապող օղակի դեր կատարի Արեւմուտքի եւ Արեւելքի միջեւ:

Այսպիսով ակնհայտ է դառնում, որ «Արդարություն եւ զարգացում» կուսակցության առաջնորդ եւ Թուրքիայի վարչապետ, իսլամական հայացքների տեր Ռեջեփ Թայեփ Էրդողանը իրականացնում է քայլեր, որոնք որոշ չափով համահունչ են ժողովրդավարությանը, խոսքի ազատությանը կամ ավելի կոնկրետ՝ արեւմտյան արժեհամակարգին, որոնց վստահում է թուրք հասարակության մի ստվար հատված: Հետեւելով Էրդողանի ծավալած գործունեությանը, նրա ելույթների բովանդակությանը, կարելի է ասել, որ բացառված չէ, թե Էրդողանը ժողովրդավարությունը օգտագործում է որպես վահան՝ պաշտպանելու դանդաղ ընթացող իսլամական գործընթացը: Այսինքն, հնարավոր է, որ ժողովրդավարությունը Էրդողանի համար տրոյական ձի է, որի միջոցով նա փորձում է հասնել իր վերջնական նպատակին:

Անդրանիկ Իսպիրյան

Տպել
Կարդացեք նաև
Ամբողջը
Մինչ Հայաստանում բաժանում են սեւերի եւ սպիտակների, Ադրբեջանն ու Թուրքան միավորվում են պանթուրքիզմի շուրջ. Շարմազանով
Բավ է Հայրենիքը բաժանել նիկոլականների ու հականիկոլականների, հանրապետականների եւ հակահանրապետականների, սեւերի ու սպիտակների, հեղափոխականների ու հակահեղափոխականների…
Ավելի շուտ Դանուբը կփոխի իր հունը, քան պանթուրքիզմը կհասնի իր նպատակին. Շարմազանով
Թուրքիան ու Ադրբեջանը ոչ միայն չեն դադարում ժխտումը, այլ նաեւ պանթուրքիզմ ու հայատյացություն են քարոզում...
Պանթյուրքիզմը կարող է իրականություն դառնալ Վրաստանի միջոցով, դա թույլ տալ չի կարելի. պատգամավոր
Նա հավելեց, որ այդ պատճառով Կառավարության ծրագրում պետք է մեծ ուշադրություն դարձնել հայ-վրացական հարաբերություններին...
Հիմա էլ Շվեդիան է չեղարկել թուրք գործչի հանդիպումը թուրքական համայնքի հետ
Ավելի վաղ Գերմանիան ու Հոլանդիան եւս չեղարկել են թուրք նախարարների քարոզչական հանդիպումներն իրենց երկրի տարածքում․․․
«Նացիզմը եւ պանթուրքիզմը. Համեմատական մոտեցում» թեմայով դասախոսություն Աթենքում
«Հունահայկական» հետազոտությունների եւ Աթենքի Նիկիայի քաղաքապետարանի մշակութային կենտրոնների համագործակցությամբ կազամակերպված միջոցառումը ներկայացվեց «Հունահայկական» հետազոտությունների կենտրոնի նախագահ՝ պարոն Հայկ Գասարճյանը...
Չինական ոստիկանությունը սպանել է կացիններով զինված տասնյակ մարդկանց
Անկարգությունները տեղի են ունեցել Շաչե քաղաքի մոտակայքում: Կացիններով ու դանակներով զինված մարդիկ գրոհել են ոստիկանական բաժանմունքի վրա, ինչպես նաեւ հարձակվել տեղացի բնակիչների վրա եւ մոտ 30 ոստիկանական...
Ամենաշատ