Թուրքիայի խոշորագույն օդանավակայանի ցամաքային ծառայություններ մատուցող Havaş-ը նախազգուշացրել է Ռուսաստանի, Բելառուսի, Իրանի եւ գործարար Ռոման Աբրամովիչի ավիաընկերությունների արտասահմանյան ինքնաթիռների սպասարկման հետ կապված ռիսկերի մասին: Այս մասին ասվում է Havaş-ի ղեկավար Մետե Էռնայի նամակում, որը հունվարի 31-ին ուղարկվել է հակաագենտներին։ Նամակի պատճենը հայտնվել է РБК-ի տրամադրության տակ, դրա իսկությունը հաստատել են ռուսական ավիաընկերությունների երեք աղբյուրներ եւ ավիաընկերության իշխանություններին մոտ կանգնած մեկ զրուցակից։

Havaş-ը պատկանում է թուրքական օդանավակայանների առաջատար օպերատոր TAV Airports-ին (գործում է 29 երկրների 90 օդանավակայաններում) եւ սպասարկում է ինքնաթիռները Ստամբուլի, Անկարայի, Անթալիայի եւ այլ օդանավակայաններում։

Էռնայի նամակին կից ինքնաթիռների ցանկում ասվում է, որ սպասարկումը կարող է մերժվել հիմնականում ամերիկյան արտադրության Boeing ինքնաթիռներին, ինչպես նաեւ մի քանի եվրոպական Airbus ինքնաթիռներին։ Ընդհանուր առմամբ, ցուցակում ներառված են ռուսական ավիաընկերությունների ավելի քան 170 ինքնաթիռներ, յոթ բելառուսական եւ չորս իրանական։ Այս ինքնաթիռների խոշորագույն շահագործողը «Աերոֆլոտն» է, ցուցակում ներառված են նաեւ AirBridgeCargo բեռնատար ավիաընկերության, Azur Air-ի, I Fly-ի, Pegas Fly-ի, «Побеа»-ի, «России»-ի, S7-ի, Utair-ի, «Уральские авиалинии»-ի, Ural Airlines-ի, Red Wings-ի, Nordwind-ի եւ «Յամալ»-ի, ինչպես նաեւ բելառուսական «Белавиа»-ի եւ իրանական Iran Air-ի ու Mahan Airlines-ի ինքնաթիռները: Havaş-ի նամակում նշվում են նաեւ Boeing 787 Dreamliner-ի եւ Gulfstream G650-ի բիզնես ինքնաթիռները, որոնք ընկերության տվյալներով պատկանում են Ռոման Աբրամովիչին։ Աբրամովիչը Թուրքիայում ինքնաթիռներ չունի, РБК-ին ասել է նրա ներկայացուցիչը՝ չպատասխանելով լրացուցիչ հարցերին։

РБК-ն հարցումներ է ուղարկել տրանսպորտի նախարարության, օդային տրանսպորտի դաշնային գործակալության, TAV Airports-ի, Havaş-ի եւ թվարկված փոխադրողների մամուլի ծառայություններին։

Havaş-ի ցուցակում թվարկված են ինքնաթիռներ, որոնք ընկել են ԱՄՆ Առեւտրի նախարարության սահմանափակումների տակ, որոնք ներկայացվել են 2022 թվականի գարնանը՝ ի պատասխան Ուկրաինայում ռուսական ռազմական հատուկ գործողության մեկնարկի։ Այժմ պրովայդերն ուսումնասիրում է իրավիճակի իրավական կողմերը եւ խնդրում ավիաընկերություններին տրամադրել ինքնաթիռների ցուցակներ, որոնց արտադրության մեջ օգտագործվել է 25%-ից ոչ ավելի ամերիկյան մասեր եւ տեխնոլոգիաներ, ասվում է նամակում։

Այնտեղ պարզաբանվում է, որ ընկերությունը ստացել է «ԱՄՆ առեւտրի նախարարության կողմից թուրքական ավիացիոն արդյունաբերությանը ուղարկված նախազգուշական նամակներով տեղեկատվություն է ստացել այն մասին, որտեղ ասվում է, որ մի շարք ավիաընկերություններին ժամանակավորապես մերժել են սպասարկումը «EAR-ի շարունակական խախտումների պատճառով»։

Havaş-ը սկսել է պատշաճ ուսումնասիրություն՝ գնահատելու իր բիզնեսի եւ շահագրգիռ կողմերի համար ռիսկերը: «Արդյունքում մենք կարող ենք չկարողանալ սպասարկել ձեր որոշ կամ բոլոր թռիչքները: Այս պատճառներով մենք խնդրում ենք ավիաընկերության կողմից շահագործվող ինքնաթիռների ցանկ, որոնք կառուցված են 25%-ից պակաս ամերիկյան ծագման տեխնոլոգիայով... Սրանք միակ ինքնաթիռներն են, որոնք մեզ թույլ կտան սպասարկել, պայմանով, որ նրանք չօգտագործեն ամերիկյան ծագման տեխնոլոգիա»,- նշված է նամակում։

Ավելի վաղ Wall Street Journal-ը (WSJ), հղում անելով աղբյուրներին, գրել էր, որ Վաշինգտոնը փորձում է ճնշում գործադրել Անկարայի վրա, որպեսզի դադարեցնի ամերիկյան արտադրության ինքնաթիռների թռիչքները դեպի Թուրքիա եւ հակառակ ուղղությամբ, որոնք, ի թիվս այլ բաների, պատկանում են օտարերկրյա լիզինգային ընկերություններին, սակայն շահագործվում են ռուսական փոխադրողների կողմից եւ անցյալ տարի վերագրանցվել են Ռուսաստանում: Ըստ հրապարակման՝ 2022 թվականի դեկտեմբերին ԱՄՆ բարձրաստիճան պաշտոնյաները նախազգուշացրել են հետեւանքների մասին, եթե թուրքական կառույցները ծառայություններ մատուցեն ռուսական եւ բելառուսական նման փոխադրողներին, օրինակ՝ ինքնաթիռների լիցքավորում եւ պահեստամասերի փոխարինում։ Հնարավոր պատժամիջոցները ներառում են տուգանքներ, արտահանման արտոնությունների կորուստ, ազատազրկում եւ այլ միջոցներ: WSJ-ն ընդգծում է, որ այս տեղեկությունը թուրքական կողմին փոխանցել է Անկարա այցելած առեւտրի նախարարի օգնական Թեա Ռոզման Քենդլերը։

Cirium ավիացիոն վերլուծական ընկերության տվյալներով՝ 2022 թվականի հոկտեմբերի 1-ից մինչեւ 2023 թվականի հունվարի վերջը Ռուսաստանի եւ Բելառուսի ավիաընկերությունները ամերիկյան Boeings-ով ավելի քան 2,1 հազար չվերթ են իրականացրել դեպի Թուրքիա։ Ռուսական ավիափոխադրողներից այնտեղ թռչում են «Աերոֆլոտ», «Ս7 ավիաուղիներ», «Պոբեդա», «Ռեդ վինգս» եւ այլք, Ռուսաստանից թռչում են նաեւ թուրքական Pegasus-ը եւ Turkish Airlines-ը։

Երկու շաբաթվա ընթացքում Havaş-ը կքննարկի ռուս ավիափոխադրողների հետ, թե ինչպես լուծել խնդիրը, ասում է Մետե Էռնայի նամակին կցված ավիաընկերություններից մեկի աղբյուրը։

Կասկածից վեր է, որ ռուսական ավիաընկերությունները դեռ թռիչքներ կունենան դեպի Թուրքիա, եւ դա չի ազդի ուղեւորների վրա, ընդգծում է RBC-ի զրուցակիցը։ «Դեպի Թուրքիա թռիչքների արգելք չկա, այս երկրում կան այլընտրանքային ցամաքային ծառայություններ մատուցողներ, ուստի թռիչքների հետ կապված խնդիրներ չպետք է լինեն», - հաստատում է Թուրքիա թռչող մեկ այլ ավիաընկերության աղբյուրը:

Անհնար է դադարեցնել միջազգային համագործակցությունը մի շարք պետությունների որոշման պատճառով, որոնք պատժամիջոցներ են սահմանել ռուսական օդային տրանսպորտի դեմ, քանի որ ավիացիան «տնտեսական հարաբերությունների համաշխարհային համակարգ է», - ասել է Օդային տրանսպորտի դաշնային գործակալության ղեկավար Ալեքսանդր Ներադկոն: հարցազրույց РБК-ին, որը հրապարակվել է փետրվարի 1-ին։ Նրա խոսքով, շարունակվում է համագործակցությունը բարեկամ պետությունների ավիացիոն իշխանությունների, քաղաքացիական ավիացիայի ոլորտում աշխատող միջազգային կազմակերպությունների հետ։ Գերատեսչության ղեկավարն ամենամոտ գործընկերներ է համարում այն երկրներին, որոնք չեն դադարեցրել ուղիղ չվերթները դեպի Ռուսաստան, այսինքն՝ նրանց է պատկանում նաեւ Թուրքիան։