2011թ. օգոստոսին ստեղծվեց «Հայաստանի թեթեւ արդյունաբերության գործատուների միությունը», որը միավորում է ավելի քան երկու տասնյակ ընկերությունների: Միության նպատակների եւ խնդիրների մասին NEWS.am-ի հարցերին պատասխանում է միության համանախագահներից Հովսեփ Պողոսյանը:
Պրն Պողոսյան, ինչպիսի՞ն է ձեր կազմակերպության կառուցվածքը:
Մեր միությունը միավորում է հանրապետության թեթեւ արդյունաբերության ոլորտի 22 կազմակերպություն, եւ համանախագահների կազմն արտացոլում է նրա ճյուղային կառուցվածքը: Այսպես, կաշվի եւ կաշվե կոշիկների ոլորտը ներկայացնում է «Լյուքս» ընկերության սեփականատեր Գ. Բոստանջյանը, տեքստիլի եւ տրիկոտաժի ոլորտը` «Տոսպ» ընկերության ղեկավար Ս. Բեկիրսկին, մոդելային հագուստինը` «Ատեքսի» տնօերն Կ.Դնոյանը: Իմ գործառույթը, որպես համանախագահներից մեկի, կապված է աշխատանքների համակարգման եւ արտաքին կապերի հետ:
Կառավարությունը մեծ նշանակություն է տալիս ճյուղային արդյունաբերության զարգացման երկարատեւ ռազմավարության մշակմանը: Ինչպիսի՞ն են գործերը այս ուղղությամբ:
Անցած տարի հոկտեմբերին նախատեսվում էր ավարտել 2013-2023թթ. ժամանակահատավածի համար թեթեւ արդյունաբերության ռազմավարության մշակումը: Սակայն այդ հարցի հետ կապված որոշումն ուշանում է` աշխատանքների ֆինանսավորման հետ կապված:
Ի՞նչ կոնկրետ նպատակներ է հետապնդում ձեր միությունը:
Առաջին հերթին մենք խնդիր ենք դրել վերականգնել մեր դիրքերը տեղական շուկայում` հայրենական արտադրանքի մասնաբաժինը հասցնելով 30-50%-ի: Երկրորդը` նախատեսում ենք, ապագա ռազնավարության շրջանակում, նկատելիորեն ավելացնել մեր արտադրանքի արտահանման ծավալները:
Քանի որ Հայաստանը ԱՀԿ անդամ է, ապա ներմուծման մաքսատուրքերը չպետք է գերազանցեն 10%-ը, բացի եզակի բացառիկ դեպքերից...
Հայաստանում սովորաբար կիրառվում է 10%-ի շեմը, բայց լրացուցիչ 5% հավելուրդը հնարավոր է: Սակայն մենք չենք պահանջում ավելացնել մաքսատուրքերը, քանի որ դրանով մրցունակության խնդիրն ամենեւին չի լուծվում: Հարցը հետեւյալում է. մաքսակետում ներմուծվող ապրանքը կարելի է հայտարարագրել իրականից ցածր արժեքով: Դրա արդյունքում վճարվող տուրքերի գումարը նվազում է, իսկ ապրանքը շուկայում արհեստականորեն էժանանում է...
Սակայն մեր մաքսային օրենսդրությունը կարծես թե չի նախատեսում ապրանքի խմբաքանակի արժեքի որոշում կիլոգրամներով:
Այո, իրավական ակտերով նման բան չի նախատեսվում, սակայն ...հնարավոր է: Մաքսավորը ներմուծողի հետ ապրանքի խմբաքանակի արժեքը հաշվարկում է կշռով, հետո փաստաթղթերում ձեւակերպում հատով: Բացի այդ, փաստաթղթերում երբեմն ողջ խմբաքանակը չի ձեւակերպվում, այլ դրա մի մասը միայն: Այնպես որ «ներմուծողի» համար կրկնակի շահավետ է ստացվում: Երբ ապրանքն անցնում է մաքսակետից, այն միակ ու եզակի «անանուն» չեկով իրացվում է մանրածախ վաճառողներին, եւ ապրանքն անհետանում է հարկայինների տեսադաշտից:
Ինչպե՞ս է «անհետանում»:
Խնդիրն այն է, որ մանրածախ առեւտրականը ձեւակերպում է փաստացի գնված ապրանքի մի մասը միայն, իբր ձեռք բերված «անհայտ» առեւտրականից: Հետո օրինական ձեւավորված ապրանքի վաճառքի չափով նա աստիճանաբար «լրացնում է» իր թաքուն չափաբաժնից: Ճիշտ է, եթե ձեռքբերման աղբյուրն «անհայտ է», ապա խանութը պարտավոր է վճարել լրացուցիչ 10% ԱԱՀ: Սակայն «ձախ» ապրանքից շահույթը բավական մեծ է, այդ իսկ պատճառով ոչ ազնիվ վաճառականները գնում են այդ քայլին: Արդյունքում հարկերի չվճարումը թույլ է տալիս նվազեցնել ներմուծվող ապրանքի մանրածախ գները:
Գնորդները դժգոհում են, որ, օրինակ, Թուրքիայից մեր «ձեռներեցները» էժան «շիրպոտրեբ» են բերում: Օրինակ, ջիսներն ավելի շատ աշխատանքային արտահագուստ, քան բնական ջինս են հիշեցնում: Բայց մարդիկ գնում են, որովհետեւ էժան են...
Հասկանալի է, որ ներկրողներն ավելի էժան ապրանք են ընտրում, որպեսզի շահույթը մեծ լինի: Մենք նույնպես կարող ենք մեր սպառողներին էժան արտադրանքով ապահովել, սակայն «էժան»` ոչ մաքսակետերում մախինացիաների, այլ հումքի ռացիոնալ ընտրության, արտադրությունում ժամանակակից տեխնոլոգիաների կիրառման միջոցով: Բացի այդ, մեզանում էժան են էներգակիրները:
Ինչպե՞ս է լուծվում մրցունակության հարցը:
Տնտեսական մրցակցության պետական հանձնաժողովին հասցեգրված հայտարարության մեջ մենք մանրամասն պարզաբանել ենք, թե ինչ պատճառներով է ներկրվող ապրանքն ավելի էժան տեղականից: Մեր օրենսդրության մեջ կան սողանցքներ, որոնցից օգտվում են ոչ բարեխիղճ ձեռներեցները:
Այսինքն, հայտ եք ներկայացրել հանձնաժողովին...եւ ի՞նչ եք պահանջում:
Առաջինը, մենք առաջարկում ենք, որ թեթեւ արդյունաբերական արտադրանքի ներկրվող խմբաքանակի փաստաթղթավորումն անպայման համապատասխանության սերտիֆիակատ ունենա: Եթե սերտիֆիկատ չկա, ապա «ներկրողները» կարող են թանկարժեք ապրանքը որպես էժան ձեւակերպել: Ապրանքն էլ կհաշվարկվի հատով:
Երկրորդը, մանրածախ խանութները պետք է հստակ մատնանշեն աղբյուրը, որտեղից են ձեռք բերել ապրանքը: Ռուսաստանում, օրինակ, մանրածախ առեւտրականը պետք է տեսուչներին ցույց տա ապրանքի ձեռք բերման աղբյուրը հավաստող փաստաթուղթ կամ մաքսազերծման փաստաթղթերի պատճենները:
Երբ այս երկու պայմաններն ընդունվեն օրենսդրորեն, ապա շուկայում հավասար մրցակցային պայմաններ կստեղծվեն ներկրվող եւ հայրենական արտադրանքի համար:
Զրուցեց Ալբերտ Խաչատրյանը